مهیار اردکانی، متخصص جلوههای ویژه رایانهای میگوید کامپوزیت در کنار هنر بودن یک علم است و اگر روی پلانهای آن فکر و برنامهریزی شود، سریعتر و تمیزتر میتوان کار را پیش برد.
گروه سینمایی هنرآنلاین: این روزها «گاندو» به کارگردانی جواد افشار از شبکه آیفیلم در حال باز پخش است، سریالی که در زمان پخش با استقبال خوب مواجه شد. یکی از نکات بارز این سریال استفاده از جلوههای ویژه بصری در کار بود که گروهی به سرپرستی حامد محسنپور این کار را انجام داد. مهیار اردکانی، متخصص جلوههای ویژه رایانهای که پیش از این در «گاندو» یکی از متخصصین جلوههای ویژه بود، این روزها مشغول کار در سریال «گیلدخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی است.
اردکانی که در این کار بخش کامپوزیت را بر عهده دارد، در گفتوگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این پروژه و چرایی همکاری نکردن و حضور نداشتن در پروژه «لوتی» یا فصل دوم «گاندو» گفت: از آنجا که درگیر پروژه «گیلدخت» هستم، نتوانستم با گروه «گاندو» برای فصل دوم همکاری داشته باشم.
اردکانی که به عنوان متخصص کامپوزیت در این پروژه همکاری دارد، درباره این روند توضیح داد: کامپوزیت بخشی از جلوههای ویژه است، در واقع اتفاقات مد نظر حتی پیش از شروع فیلمبرداری را کارگردان به سرپرست گروه جلوههای ویژه اطلاع میدهد و او به فراخور تخصص کار را بین گروه تقسیم میکند. کار ما ترکیب تصاویر مختلف بر اساس منطقی است که کارگردان آن را به تصویر میکشد.
این کارگردان انیمیشن همچنین درباره نقاط قوت و ضعف این فضا در سینما و تلویزیون ایران بیان کرد: متاسفانه در پروژههای داخلی بعد از تدوین تازه به این نتیجه میرسند که باید از جلوههای ویژه استفاده کنند، برخی از دوستان نیز متاسفانه سرپرستی پروژه را قبول میکنند و بعد اواسط کار از گروه خارج میشوند و همین بی نظمیها پروژهها را اغلب دچار مشکل میکند. از سوی دیگر بخشی از این ماجرا به میزان آشنایی تهیهکننده و کارگردان به این مقوله برمیگردد و بخشی دیگر نیز پروسه تکنیکی است که باید از فردی که دارای این دانش است بهره گرفته شود که متاسفانه اغلب این اتفاق هم رخ نمیدهد. کامپوزیت در کنار هنر بودن یک علم است و در هر پروژهای که بحث کامپوزیت مطرح میشود نیاز به یک سوپروایزر آشنا به این علم نیز هست. اگر در هر پروژه از افراد متخصص استفاده شود مشکلات اغلب برطرف خواهند شد و زمانی که روی این موضوع نیز فکر شده باشد، مشکلات کمتر و هزینهها نیز کاهش خواهد یافت. قطعا در زمانی که روی پلانها تفکر شود و با برنامه ریزی پیش برود در ادامه سریعتر و تمیزتر میتوان کار را پیش برد.
اردکانی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه ما در بحث سخت افزار و نرم افزاد هم پای کشورهای دیگر در این عرصه حرفی برای گفتن داریم، اظهار کرد: از نظر سخت افزار و نرم افزار هیچ مشکل خاصی نداریم و توانایی انجام این کار را نیز داریم، اما با توجه به هزینههای موجود اغلب مباحث مالی مطرح میشود که ما را دچار مشکل میکند. در بسیاری از مواقع ما به لحاظ تکنیکال با مشکل مواجه میشویم که آن هم اگر از روز اول پیش بینی شود قطعا از این مشکلات پیشگیری خواهد شد. در هالیوود و سینمای اروپا نیز سریالها به دلیل این که بودجه کمتری شاملشان میشود در بحث جلوههای ویژه سبکتر از سینما کار میکنند.
او همچنین درباره میزان آگاهی و علاقمندی نسل جدید کارگردانان به استفاده از جلوههای ویژه کامپیوتری نیز گفت: بحث کارگردانها یک بحث نسبی است. از یکسو کارگردانان قدیمی را داریم که آشنایی کافی به بحث درام دارند و خروجی خوبی هم دریافت میکنند و از سوی دیگر کارگردانان جدید را داریم که علاقمند به استفاده از جلوههای ویژه کامپیوتری هستند. بهترین نوع تعامل این دو دسته با هم است تا سینما به یک توازن در هر دو سو برسد که بخش سینمایی، دراماتیک و آرت و بحث تکنیک هم پای با هم پیش بروند. سینما باید سرگرم کننده و جذاب باشد و اولین قدم شناسایی مخاطب است. قدیمیها شناخت بهتری در این حوزه دارند و درام را خوب میشناسند، در حالی که نسل جدید مخاطبان، طرفدار جلوههای ویژه تصویری هستند که در تصاویر روزمره دیده نمیشود.
این متخصص جلوههای ویژه در ادامه به بحث کرونا و تاثیر آن در روند کار این گروه از اهالی سینما توضیح داد: اصولا سینما یک کارگروهی است و با تعامل یکدیگر باید کارها پیش بروند. در این یکسال به واسطه شیوع کرونا ما هم در بسیاری از پروژهها درگیر بودیم که برخی را تنهایی کار کردیم و برخی دیگر نیز باید با همراهی و تعامل پیش میرفت که این اتفاق با قرنطینه و تنهایی غیرقابل انجام بود.
اردکانی در خاتمه گفت: بسیاری از افراد علاقمند به کار در این عرصه هستند، اما نسبت به آن دانش و آشنایی کامل و کافی ندارند. از همین رو درصدد هستم تا بتوانم با همراهی دانشگاه علمی- کاربردی سلسله ورکشاپهایی را برگزار کنم تا بتوانیم آگاهی علاقمندان را به این حوزه بیشتر کنیم.